wtorek, 23 marca 2010

Historia sprzedaży bezpośredniej.

Sprzedaż bezpośrednią można uważać za najstarszy kanał dystrybucji towarów. Jej początki sięgają zamierzchłej przeszłości. Pierwsze wielkie cywilizacje Egiptu, Syrii czy Babilonii, w których dopiero rodziła się idea handlu oparte były na sprzedaży bezpośredniej. Nie inaczej było w kolejnych wiekach. W średniowieczu rozwój handlu był właśnie zasługą sprzedawców bezpośrednich. Jednak ten kanał dystrybucji rozwijał się najintensywniej zwłaszcza w Ameryce w XVIII i XIX wieku dzięki przybywającym tam emigrantom z Europy.Młody kraj, z powoli rozwijającą się infrastrukturą, zwłaszcza na obrzeżach młodej Ameryki, sprzyjał sprzedaży bezpośredniej. Ta forma handlu kontynuowała swój rozwój pod koniec XIX w. i na początku XX w. W latach 50-tych XX w. pojawił się nowy kierunek w sprzedaży bezpośredniej polegający na organizowaniu spotkań towarzyskich w szerszym gronie w domach klientów, na których przeprowadzano prezentacje produktów. Dzięki temu możemy przyjąć następującą definicje sprzedaży bezpośredniej: jest to marketing towarów i usług skierowany bezpośrednio do konsumentów, która zazwyczaj ma miejsce z dala od stałych miejsc sprzedaży detalicznej, np. w domach konsumentów lub innych miejscach.

W Ameryce powstały pierwsze firmy oparte na sprzedaży bezpośredniej . Jednak zanim one wyruszyły na podbój całego świata , wyodrębniła się z nich grupa sprzedawców, których zarobki nie pochodziły wyłącznie ze sprzedaży produktów. Ich specjalnością stała się budowa sieci dystrybucyjnych czyli marketing sieciowy. Jedną z pierwszych firm działających w tym segmencie biznesu była firma California Perfume Co, która powstała w Nowym yorku w roku 1885. To z niej wywodzi się późniejsze Avon Products Inc. Jednak firmą,którą uważa się za pioniera marketingu wielopoziomowego uważa się powstałą w 1959 roku firmę Amway. W dzisiejszych czasach firm działających na zasadach MLM jest mnóstwo i ciągle powstają nowe.

W Polsce różne rodzaje sprzedaży bezpośredniej mogły się w pełni rozwinąć dopiero po 1989 roku, kiedy to zmiana gospodarczo-ustrojowa stworzyła realne możliwości czerpania wysokich zysków z tytułu tego typu działalności. Od tego czasu sukces w sprzedaży bezpośredniej osiągnęły już tysiące osób w całym kraju. Przyczyn tak ogromnego powodzenia sprzedaży bezpośredniej upatrywać można w fakcie, iż jej rozpoczęcie nie wiąże się z poniesieniem wysokich kosztów. Najczęściej jedyną inwestycją jest zakup materiałów, które będą pomocne w późniejszej pracy Dystrybutora.

Według badań przeprowadzonych na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej wynika, że od pięciu lat w Polsce systematycznie rosną zarówno przychody sektora, jak i liczba sprzedawców. W sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowym działa już ponad 750 tysięcy Polaków. A wszystko wskazuje na to, że ta liczba będzie ciągle rosnąć.

2 komentarze: